2018/01/19 九州の冬?「Where is this?」

This is short deep winter in Yamato-town!!
山都町にきてから初めての年末年始ですが、三月には引っ越す古民家の修繕と農家さんの人参掘りお手伝いなどなど、まぁぁ~~~ったく正月気分を感じないまま年明け三箇日が終わってしまいましたわ。
Japanese are back to home for meet family and celeblate new year in this season.


人参掘りのお手伝いが盛んな時期です。


ほりほりほりほり…ある農家さんでは畑で竈に火をくべてお昼ご飯‼。

猪肉と農家さんの人参と法蓮草で煮込みっす♪。作るの私だけど♫。こんな農家はナカナカおりません。 

But, we are faraway from our home Tokyo....and we must done repair old house which we gonna move in march and work about pick up carrots!
Its season for carrots in here.
Hot pot lunch in carrot field with fire. Thats a best for feel and taste nature.


しかし毎朝マイナスの山都町の冬…寒いね…っと、年明けから雪が……

雪がぁ……

Every morning minus degrees in short winter.
This area are more south than Tokyo...and colder than Tokyo!!.
Why?.......couse in moutain! Look the photo!.


ドッサリ積もった‼。ここはほんとに九州なのだろうか?っと、思うほどに真っ白け。
年明け前もチラホラ降っていたし、地元の方から冬はこれからと聞いてはいたが…ここまでとは…予想以上すぎです。


アパートの水は夜通し出してたので凍らなかったが……まさかのベランダに出てる給湯器が凍った‼。
お湯が使えない…その後2日間はお湯なしでしたわ。水道屋さんは忙しくなるらしいです。
表にでれば道は凍ってツ~ルツル。軽トラに乗って…っと、ドアが凍って開かない‼。
水を何べんもかけたら『バリ!』っと開きました…。
初めての雪道の運転…滑る!怖い‼。
It was big snow day. All flozen!.Roads are flozen!!. Its minus 10degrees in night time, and minus 2degrees in day time.

しかし、スタッドレスタイヤの四駆なら大丈夫!。時速30kmでユックリユックリ…
気温は…日中でもマイナス2度。夜中はマイナス10度でした。
3日間は運転は恐る恐るでしたが、4日もすればいつも通り。回復も早いのです。

そんな九州山間部の山都町。ここにきて新たなお仕事が出てきました。
竹山に入って、竹山の整備事業のお手伝いっす。
We got new work in bamboo mountain.

竹山を三年もほおっておけば、光が入らない薄暗い竹林に…それを間引いて光の入る竹林にするっす。
Bamboo has so much energy for growing. It take just 3year to big bamboo and so many bamboo glowing in small area all bamboo.
No sunny if people not keep good mountain condition.

切った竹を…運びまっす‼!。]
So, We are maintenance bamboo moutain.


そしてガンガン燃やします‼。竹は油を含んでいるので、生でもよ~燃えるのです。
Just cut!! one more cut! And then throw in fireeeeeeee!!..........for whole day.


ガンガンガンガン切ってくべて燃やして…かなりの重労働ですが、寒い冬でも竹林は熱々でっす。
No winter in side bamboo mountain. yhee!!.

っと忙しい忙しの新年。
So......much busy new year days.


あれこれやりすぎて古民家の修繕が終わらない…残り一ヶ月で仕上げて引っ越し!。
移住2年目の4月からは古民家暮らしで農業を始めるべし!。急げ修繕!。
We must done repair the old house in one month. We gonna move there and start farmer life own my own!.
So, move on move on! repair old house!.

1 件のコメント:

  1. ご無沙汰です。シドニーで自転車屋をしていたkojiです。
    今、九州にいるんですね。自分も色々あり九州にいます。面白そうな生活をしているようなので機会があれば、遊びに行かせて下さい。kozy0812@gmail.com

    返信削除